آزمون های زبان انگلیسی

شرکت در آزمونهای زبان انگلیسی و گرفتن مدرک زبان، یکی از مراحل اصلی اپلای، پذیرش، و گرفتن فاند است. برای شرکت در دانشگاه ها، دانشجو باید حداقل مدرک تافل، آیلتس، جی آر ای، یا جی مت داشته باشد. با اخذ مدرک زبان انگلیسی درخواستی توسط دانشگاه، متقاضی می تواند ثابت کند که دانش کافی برای شرکت در کلاس‌ها، درک کتاب‌های درسی و تکالیف خود را دارد. عناوینی که در این مقاله بررسی خواهند شد شامل موارد زیر می باشند:

Online-English-Proficiency-Examinations

آزمون‌های آنلاین زبان انگلیسی

جهت گذراندن آزمون‌های زبان انگلیسی و گرفتن مدرک زبان، بسته به سطح انگلیسی هر فرد، ممکن است نیاز به‌صرف زمان و تلاش زیادی وجود داشته باشد. به همین دلیل است که باید در اسرع وقت آماده‌سازی و تمرین را شروع کرده و در آزمون‌های انگلیسی جامع و معتبر جهت گرفتن مدرکی که اعتبار کافی داشته باشد، شرکت کرد. هرچقدر این کار با سرعت بیشتری انجام شود، تاریخ‌های پذیرش دانشگاه کمتری از دست خواهد رفت.

  • طبقه‌بندی سطوح زبان داوطلبان

در مقطع آزمون‌های زبان انگلیسی، فراگیران زبان انگلیسی از نظر مرکز استاندارد موسسه بین‌المللی Common European Framework (CEFR)  به سه سطح اصلی و هرکدام به دو زیرمجموعه مختلف تقسیم می‌شوند.

Level-Assignment-English-Proficiency

تعیین سطح مهارت داوطلبان آزمون‌های زبان انگلیسی

  • مبتدی A
  • توانایی صحبت در حد بسیار ابتدایی و در مواقع ضرورت
  • مبتدی یا آغازگر اولیه
  • متوسطه B
  • مهارت عملیاتی در آستانه یا حد متوسط
  • بالاتر از سطح متوسط
  • پیشرفته C
  • مهارت عملیاتی مسلط
  • متبحر و پیشرفته

سطح موردقبول نمرات آزمون

برای هر سطح، بررسی دقیقی بر روی آنچه داوطلب باید بتواند ازنظر مهارت خواندن، گوش دادن، صحبت کردن و نوشتن دست یابد، انجام می‌گیرد. این مراحل برای ارزیابی تمامی آزمون‌های زبان انگلیسی امکان‌پذیر است. معمولاً سطح مورد انتظار برای برنامه‌های تحصیلی در بیشتر کشورهاسطح متوسط یاB است. بااین‌حال، برخی از مؤسسات دانشگاهی یا رشته‌های تخصصی مانند تحصیل در رشته زبان و ادبیات انگلیسی ممکن است به سطح بالاتری نیاز داشته باشند.

اغلب دانشگاه‌ها، کالج‌ها و مؤسسات آموزشی حداقل نمره موردنیاز آزمون‌ برای شرکت در رشته‌های آن مرکز را در وب‌سایت یا صفحات اجتماعی خود اعلام می‌کنند و داوطلبان لازم است بامطالعه آن‌ها به اطلاعات دقیق و جزئی‌تر دست پیدا کنند.

English-Exam-Certificates-Needed-for-International-Students

مدرک زبان انگلیسی موردنیاز دانشجویان بین‌المللی

  • انتخاب مناسب‌ترین آزمون بین‌المللی و تخصصی زبان انگلیسی

دانشجویان بین‌المللی متقاضی رشته‌هایی که به زبان انگلیسی در دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند باید به‌عنوان بخشی از برنامه‌های خود، مدرک حاوی حدنصاب نمره کسب‌شده از آزمون‌ خود را به مسئولان و اساتید آن مؤسسات آموزشی ارائه دهند. این مدرک اثباتی است مبنی بر اینکه آن‌ها مهارت‌های زبان انگلیسی لازم را برای درک نوشتن در مورد موضوعات فنی و دانشگاهی، تولید مقاله‌های علمی و برقراری ارتباط مؤثر با استاد راهنمای خود را دارند. در اینجا به بررسی آزمون‌های زبان انگلیسی که به‌طور گسترده‌ای در دنیا و ایران برگزارشده و معتبر هستند، می‌پردازیم.

  • انواع آزمون‌های زبان انگلیسی و میزان اعتبار آن‌ها

Cambridge-Language-Tests-Wordwide

گستردگی برگزاری آزمون‌های کمبریج در سطح جهانی

  • آزمون‌های کمبریج Cambridge Exams

اعتبار مدرک آزمون‌های مختلف، متفاوت است. مدرک آزمون‌های زبان انگلیسی دانشگاه کمبریج، اعتباری دائمی دارد، برای اثبات سطح زبان انگلیسی به‌صورت دائمی و اعلام در رزومه تخصصی و علمی CV، آزمون انگلیسی کمبریج انتخاب خوبی است.

آزمون‌های کمبریج کمی متفاوت‌تر از تست‌های مهارت انگلیسی متداول است. امتحانات کمبریج امتحانات سنتی (قبولی یا عدم قبولی) هستند، درحالی‌که سایر آزمون‌ها نمره انگلیسی را در مقیاس مشخصی درجه‌بندی می‌کنند. به همین دلیل، ورود به این آزمون‌ها در سطح مناسب مربوط به هر فرد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و استاد یا معلم باید بتواند به داوطلب بگوید که کدام سطح برای او مناسب‌تر است.

 این سطوح عبارت‌اند از:

  • PET کمبریج انگلیسی: مقدماتی

پایین‌ترین سطح آزمون‌های زبان انگلیسی کمبریج، این سطح است که نشان می‌دهد شما به‌اندازه کافی انگلیسی را برای برقراری ارتباط و صحبت در مورد چیزهای ساده می‌دانید.

  • FCE کمبریج انگلیسی: اول

دانش‌آموزان سطح متوسط می‌توانند در این آزمون شرکت کنند. این آزمون ثابت می‌کند که انگلیسی شما برای زندگی در یک کشور انگلیسی‌زبان و داشتن ارتباط نسبتاً روان خوب است.

  • CAE کمبریج انگلیسی: پیشرفته

دانشجویان پیشرفته و قوی می‌توانند این آزمون را هدف قرار دهند. برای این آزمون‌ شما به انگلیسی نوشتاری و گفتاری عالی نیاز دارید.

Cambridge-Tests

انواع آزمون‌های کمبریج

  • CPE کمبریج انگلیسی: مهارت

CPEمقطعی بالاتر از حد پیشرفته در آزمون‌های زبان انگلیسی کمبریج است که داوطلبان در آن باید در حد زبان مادری به انگلیسی مسلط بوده و مسلماً شرکت در آزمون این مقطع آسان نخواهد بود و نیاز به تلاش و پشتکار فراوانی دارد.

بزرگ‌ترین حسن شرکت در آزمون‌های کمبریج، اعتبار دائمی آن‌ها بوده و درصورتی‌که فردی در این آزمون موفق شود، به‌راحتی امکان ارائه مدرک خود را به هر موسسه، سازمان، دانشگاه یا کالج خواهد داشت.

  • تافل TOEFL

بیشتر متقاضیان آزمون‌های زبان انگلیسی تافل، متقاضیان شرکت در دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان هستند. آزمون  “Test Of English as a Foreign Language” یا TOEFL یکی از محبوب‌ترین آزمون‌های زبان انگلیسی دنیا است. آزمون TOEFL توسط موسسه‌ آمریکایی ETS برگزار و دارای محتوایی با لهجه آمریکایی است.درگذشته این آزمون به دو صورت کاغذی (PBT) و اینترنتی (iBT)  انجام می‌شده اما امروزه در بیشتر موارد به‌خصوص در شرایط پاندمی کرونا، این آزمون به‌صورت اینترنتی برگزار می‌شود. نمره کامل در آزمون زبان انگلیسی تافل 120 امتیاز است.

Four-Necessary-Skills-in-English-Assessment-Tests

چهار مهارت ضروری در آزمون‌های زبان انگلیسی

آزمون تافل بااعتباری دوساله و مدت‌زمانی در حدود سه ساعت، از قدیمی‌ترین آزمون‌های معتبر سنجش علمی داوطلبان بوده که به بررسی مهارت‌های چهارگانه زبان انگلیسی می‌پردازد. در حال حاضر و به علت شیوع کرونا، شما می‌توانید به‌صورت آنلاین نیز در آزمون تافل شرکت کنید. در این حالت، یک ناظر انسانی به‌صورت آنلاین بر روند شرکت شما در امتحان نظارت خواهد کرد.

نمره تافل جهت ارائه به اکثریت کالج‌ها و دانشگاه‌ها باید معادل B2یا در رنج 90 تا 100 باشد که برحسب اعتبار مراکز آموزشی موردنظر، این امتیاز می‌تواند در مهارت‌های مختلف متفاوت بوده و نیاز به نمره‌ای بالاتر داشته باشد.

امتیاز 70 تا 90 نیز معادل سطح B1در زبان انگلیسی است که توسط برخی دانشگاه‌ها پذیرفته می‌شود. درعین‌حال برای تحصیل در رشته‌هایی همچون ادبیات زبان انگلیسی، گرفتن نمره‌ای بالاتر نیاز خواهد بود. هزینه آزمون‌های زبان انگلیسی تافل بسته به محل برگزاری متفاوت خواهد بود.

سال‌ها آزمون‌های TOEFLبه‌صورت PAPERو حضوری بوده که با تغییر شرایط و گسترش اینترنت و امکانات برگزاری آزمون‌های آنلاین، تغییر کرده و PAPER LESSشده‌اند. این مدل آزمون تافل مبتنی بر اینترنت را TOEFL Ibtنامیده و برحسب تعداد سؤالات موجود، امکان دارد 3 تا 5/4 ساعت طول بکشد.

امتحان توانایی صحبت کردن، گوش دادن، نوشتن و خواندن شما را می‌سنجد. در کل آزمون دارای 120 امتیاز است که برای هر مهارت 30 امتیاز در نظر گرفته‌شده است. نمره فرد در گواهینامه بین 0 تا 120 و این گواهینامه به مدت دو سال معتبر خواهد بود.

  • آزمونTOEFL iBT

       بخش‌های آزمون

آزمون‌های زبان انگلیسی تافل از چهار بخش مهارت شنیداری، ساختار زبان، مهارت خواندن و مهارت نوشتن تشکیل‌شده‌اند. چهار ساعت کل زمان انجام این آزمون‌ است که در چهار بخش متفاوت برگزار می‌شود. هر بخش دارای 30 نمره و به‌طورکلی، امتیاز آزمون از 120 نمره است که اغلب کالج‌ها و دانشگاه‌ها، نمره‌ی بالای 80 را ملاک قرار می‌دهند.

  • مهارت شنیداری  (Listening)بخش شنیداری از شش سؤال تستی تشکیل یافته است.
  • مهارت صحبت کردن  (Speaking)بخشSpeaking  دارای شش قسمت است که هر قسمت شامل موضوعی مستقل بوده و می‌بایست در موردش در حدود 45 تا یک دقیقه صحبت نمود. در حین گفتگو باید در مورد موضوع مربوطه، نظر فردی خود را به‌تفصیل بیان کرد.
  • مهارت خواندن  (Reading)در این قسمت، سه الی چهار متن با رنج 36 تا 56 عدد سؤال داده می‌شود که میانگین زمانی برای حل آن‌ها بین 60 تا 80 دقیقه است و باید در همین مدت‌زمان به آن‌ها پاسخ داد.
  • مهارت نوشتن  (Writing)آزمون‌های زبان انگلیسی تافل قسمت مهارت نوشتن و ویرایش متون انگلیسی شامل دو بخش متنی و مقاله‌ای است. در قسمت اول متنی به فرد داده می‌شود که می‌بایست آن را خوانده و نقطه نظرات خود را ارائه دهد. در مرحله دوم از داوطلب می‌خواهند تا مقاله‌ای مربوط در مورد سؤال پرسیده شده در مورد اول نوشته و درواقع ویراستاری متن انگلیسی داده‌شده را انجام داده و در موردش صحبت کند.
  •  آزمون تافل Pbt

این آزمون که به تافل کاغذی نیز معروف است، درگذشته حضوری بود ولی امروز به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود. در این مدل آزمون‌ زبان انگلیسی، سه مهارت شنیداری، ساختاری، خواندنی و قسمتی هم برای بخش نوشتاری در نظر گرفته‌شده است که بررسی و سنجش می‌گردد. در آخر نمرات با هم جمع شده و عددی بین 310 تا 677 به داوطلب داده می‌شود. پس محدوده مشخصی برای رد یا قبولی ندارد. نمره این آزمون به همراه ترجمه فارسی به انگلیسی سایر مدارک به دانشگاه‌ها و شرکت تا جهت گرفتن پیشنهاد شغلی یا پذیرش دانشگاهی مفید است.

  • آزمون  TOEFL Junior

آزمون‌های زبان انگلیسی جونیور تافل برای داوطلبین بالای یازده سال سن طراحی‌شده است تا بتوانند با کسب نمره از این امتحان، از آن به‌عنوان ابزاری برای موفقیت‌های آینده خود بهره ببرند. آزمونTOEFL Junior  به دو شکلStandard Test  وSpeaking Test   انجام شده و هم به‌ صورت کاغذی و آنلاین برگزار می‌گردد.

Junior-Toefl-Exam

آزمون‌های تافل کودکان

  •  Standard Test  در آزمون TOEFL Junior

فرمStandard test  آزمونTOEFL Junior  شامل سه بخش اصلی است:

  • گوش کردن (Listening Comprehension)
  • درک معنی و ساختار (Language Form and Meaning)
  • خواندن(Reading Comprehension) 

هر قسمت از آزمون‌ زبان انگلیسی جونیور تافل دارای 42 سؤال است که برای انجامش به ترتیب 40، 25 و 50 دقیقه وقت در نظر گرفته خواهد شد.

Speaking Test در آزمون TOEFL Junior

فرمSpeaking Test  آزمون‌TOEFL Junior   در واقع سنجش مهارت صحبت کردن داوطلبان نوجوان است که توانایی آنان را در این زمینه می‌سنجد. مصاحبه در کل 18 دقیقه طول می‌کشد که در آن از فرد چهار سوال پرسیده شده و نمره‌ای از 0 تا 16 به او داده می‌شود.امتیاز کلی داده‌شده در این آزمون‌ها، در قالب یک کارنامه‌ای ارسال می‌شود که سطح داوطلب را هم نمایش می‌دهد. مدرک تافل جونیر، از تاریخ آزمون تا 2 سال اعتبار دارد.

  • آزمون آیلتس IELTS

واژه‌IELTS  مخفف عبارتInternational English Language Testing System   به معنی سیستم بین‌المللی ارزیابی زبان انگلیسی است. آزمون آیلتس یکی از رایج‌ترین آزمون‌های زبان انگلیسی محسوب می‌شود. همچنین به‌صورت مشترک توسط سه سازمان بین‌المللی شورای فرهنگی بریتانیا، موسسه توسعه بین‌المللی آموزش‌عالی استرالیا و سندیکای آزمون‌های محلی دانشگاه کمبریج طرح گردیده و اجرا می‌گردد.

این آزمون یکی از معتبرترین آزمون‌های زبان انگلیسی بین‌المللی به شمار می‌رود که سالانه بیش از 1,000,000 آزمون در سراسر دنیا برگزار می‌کند. در اصل آزمون آیلتس رایج‌ترین و متداول‌ترین آزمونی است که در دنیا وجود داشته و به‌صورت مرتب برگزار می‌شود. همچنین آزمون‌ آیلتس دارای دقت بالا، تنوع سوالاتی زیاد و بسیار پژوهشی و پویا طراحی می‌گردد که به همین علت اعتبار آن را بیش‌ازپیش افزایش می‌دهد.

Most-Common-English-Exams

متداول‌ترین آزمون زبان انگلیسی

آزمون آیلتس یکی از معتبرترین آزمون‌های اثبات توانایی افراد در زبان انگلیسی است که اکثریت دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان دنیا به آن استناد کرده و برای پذیرش داوطلبین طلب می‌کنند. این آزمون در بریتانیا و در کانادا معتبرترین آزمون زبان انگلیسی بوده و ارائه آن ضروری است.

آزمون آیلتس خود به دو روش تقسیم می‌شود. یکی آزمون آیلتسAcademic  جهت ارائه به مؤسسات آموزشی، کالج‌ها و دانشگاه‌ها و دیگری آزمون آیلتس  General Training جهت ارائه به درخواست‌های ویزای کاری، شرکت‌ها، سازمان‌ها. هر دو آزمون دارای چهار بخش اصلی گوش کردن (Listening)، خواندن (Reading)، نوشتن(Writing)  و صحبت کردن (Speaking)  هستند.

نمرات آزمون آیلتس در رنج 0 تا 9 بوده و جهت استفاده از این مدرک برای ادامه تحصیل یا ویزای کاری لازم است نمره‌ای در بازه 6.5 تا 7.5 کسب گردد. داشتن هرگونه لهجه در بخش Speaking تأثیری در پذیرش یا کم شدن نمره نداشته ولی بهتر آن است که تا حد امکان به لهجه‌های انگلیسی یا آمریکایی یا استرالیایی نزدیک باشد. مدرک آیلتس، از تاریخ برگزاری آزمون تا دو سال اعتبار دارد.

  • آیلتس آکادمیک Academic

آزمون آیلتس آکادمیک جهت داوطلبان و دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان را دارند، انتخاب معتبر و هدفمندی است. درواقع شرکت در این آزمون، موسسه آموزشی یا دانشگاهی موردنظر را متقاعد می‌کند که فرد توانایی برقراری ارتباط با اساتید و فهم مطالب آموزشی را خواهد داشت.

Academic-IELTS

آزمون‌های آکادمیک آیلتس

  • آیلتس جنرال یا عمومی General Training

مدرک آیلتس جنرال یا آزمون زبان انگلیسی غیر آکادمیک آیلتس بیشتر در اداره‌های دولتی و ویزای مهاجرتی کاربرد دارد. آزمون آیلتس جنرال برای کسانی مناسب است که برای تحصیلات مقدماتی، اشتغال یا کارآموزی قصد سفر به کشوری انگلیسی‌زبان را دارند. مدرک آیلتس جنرال یکی از مدارک موردنیاز برای مهاجرت به استرالیا، کانادا، نیوزیلند و بریتانیا است. این آزمون برخلاف آزمون‌های زبان انگلیسی آیلتس آکادمیک، روی انگلیسی روزمره مورداستفاده در اجتماع یا محیط کار تمرکز دارد.

بخش‌های چهارگانه‌ آزمون  IELTS

  • مهارت شنیدن  (Listening)

در این قسمت چهل سؤال در چهار بخش ارائه می‌گردد که مهلت پاسخگویی آن‌ها سی دقیقه است. پس از پایان پخش فایل‌های صوتی آزمون، 10 دقیقه فرصت است تا پاسخ‌ها را در پاسخنامه وارد کرد. موضوعات مطرح‌شده در این بخش از آزمون‌ آیلتس، معمولاً موضوعات اجتماعی، گفتگو چند نفره، موضوعات دانشگاهی، یک مکالمه چهار نفره یا یک کنفرانس است.

مهارت خواندن  (Reading)

این بخش نیز دارای چهل سؤال بوده که جهت پاسخ‌گویی به آن‌یک فرصت وجود دارد. در این قسمت سه متن حداکثر 2700 کلمه‌ای مطرح می‌شود. این نوشته‌ها جهت پاسخ نیاز به ویراستاری متن انگلیسی داشته و البته جنبه‌ علمی ندارند؛ بلکه موضوعات عمومی برگرفته از کتاب‌ها، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل‌ها، مجله‌ها، روزنامه‌ها و جزوات هستند.

همچنین باید به یک متن استدلالی نیز پرداخته‌شده و آن را مطالعه کرد. در صورت وجود کلمات تخصصی و بیش‌ازاندازه، همچنین نیاز به ویرایش متون انگلیسی به‌صورت تخصصی بوده و در میان اطلاعات عمومی شناخته‌شده نباشد، لغت‌نامه‌ای مختصر در اختیار داوطلبان قرار داده می‌شود. همچنین زمانی برای انتقال پاسخ‌ها از دفترچه‌ی سؤال به پاسخنامه، وجود ندارد.

  • مهارت نوشتاری  (Writing)

در این مهارت از آزمون آیلتس، برای نوشتن دو انشا(Essay)  یک ساعت زمان می‌دهند. موضوع اول، جدول یا نموداری است که باید به شرح آن پرداخته و کل متن نباید از 150 کلمه تجاوز کند یا کمتر باشد. در انشای دوم باید مخالفت یا موافقت خود یا نقاط مثبت و منفی برآمده از متن را نسبت به مسئله‌ای بیان کنند و به ویراستاری متن انگلیسی خود قبل از ارسال بپردازند. انشای دوم باید حداقل 250 کلمه باشد. چنانچه تعداد کلمات انشاها، کمتر از حدنصاب گفته‌شده باشد، از نمره‌ی آن مهارت کاسته می‌شود.

  • مهارت گفتاری  (Speaking)

این بخش نیز دارای سه قسمت است:

  • بخش نخست، داوطلب باید در مورد موضوعات شخصی ازجمله شغل، محل زندگی، خانواده، محل کارش و یا حتی علاقه‌های خود در طول چهار پنج دقیقه گفتگویی به‌صورت پرسش و پاسخ انجام دهید.
  • در بخش بعدی، با دادن کارتی به‌صورت تصادفی از داوطلب می‌خواهند که در حدود یک دقیقه به موضوع کارت فکر کرده و دو دقیقه در موردش صحبت کند.
  • درنهایت در بخش پایانی این مدل آزمون‌ زبان انگلیسی، گفتگویی مبسوط‌تر با مصاحبه‌کننده در مورد موضوع کارت می‌شود که حدوداً پنج‌دقیقه‌ای به طول می‌انجامد.

 

  • آزمون  TOEIC

TOEIC آزمونی متعلق به داوطلبان شاغل درزمینه تجارت و اقتصاد است. شرکت تا به‌ویژه در حوزه آسیا ترجیح می‌دهند افرادی را به استخدام خود درآورند که حداقل نمره‌ این آزمون‌ را گرفته باشند تا به همراه ترجمه فارسی به انگلیسی سایر مدارکشان، اثباتی بر توانایی و مهارت‌های برقراری ارتباطاتش با استفاده از زبان انگلیسی و ویرایش متون انگلیسی مربوط به تخصصش باشد. افراد دارای این مدرک، در زمینه کاری، درک مشتری و برقراری تعامل با همکاران و مدیران انگلیسی‌زبان بهتر عمل می‌کنند.

نمرات TOEIC نیز همچون دو آزمون IELTS   و TOEFL به مدت دو سال معتبر بوده و شرکت‌ها ممکن است به هنگام اتمام زمان اعتبار مدارک از کارمندان خود بخواهند که مجدد آزمون‌ زبان انگلیسی را داده و تمدید اعتبار نمایند یا به هنگام درخواست کار حتماً مدرک این آزمون را ارائه دهند.

  • آزمون OPI و OPIC

OPI و OPIC آزمون مخصوص صحبت کردن به زبان انگلیسی است. این دو مورد از آزمون‌های زبان انگلیسی در زمینه‌های تجارت و آموزش برگزارشده تا سطح انگلیسی speaking افراد را بررسی کنند. امتحان OPI با یک داوطلب و آزمون گر به‌صورت خصوصی انجام می‌شود و OPIC یک آزمون آنلاین است که در آن داوطلبان به سؤالات هوشمند طرح‌شده سیستمی، به‌صورت آنلاین پاسخ می‌دهند. OPIC بسیار ارزان‌تر از OPI است؛ زیرا آنلاین بوده و نیازی به مراجعه حضوری در محل آزمون ندارد.

  • آزمون TOLIMO

TOLIMO ازجمله آزمون‌های زبان انگلیسی وطنی است که جهت بررسی و سنجش سطح زبان انگلیسی داوطلبین طرح‌شده و متولی آن سازمان سنجش کشور است. ثبت‌نام آن به‌صورت اینترنتی بوده و ساختاری مشابه آزمون تافل دارد. معمولاً هم هر دو ماه یک‌بار در دانشگاه‌های معتبر برگزار می‌شود. این آزمون‌ زبان انگلیسی از مهارت‌های شنیداری، گرامر، لغات و درک مطلب تشکیل‌شده است.

  • آزمون MCHE

آزمون‌ زبان انگلیسی MCHE نیز توسط وزارت علوم برگزار می‌گردد و برای دانشجویان دکتری که در داخل تحصیل می‌کنند ضروری است.

  • آزمون MSRT

آزمون‌ زبان انگلیسی MSRT جامع‌ترین آزمون وطنی است که اعتباری در حد دانشگاه‌های ایران داشته و توسط وزارت علوم برگزار می‌شود. دانشجویان داخلی به‌ویژه در مقطع دکترا معمولاً برای این آزمون اقدام می‌کنند. این آزمون در سطح آزمون‌های زبان انگلیسی تافل و تولیمو بوده و دارای مهارت‌های شنیداری، درک مطلب به‌صورت ویراستاری متن انگلیسی ارائه‌شده و گرامر است.

  • آزمون MHLE

MHLEآزمونی تخصصی در زمینه علوم پزشکی و رشته‌های وابسته به آن است که در داخل کشور برگزارشده و توسط وزارت بهداشت اجرا می‌شود. محتویات کلی MHLE و سیستم نمره‌دهی آن نیز تقریباً مشابه آزمون‌های زبان انگلیسی MSRT بوده و به همان روش سنجش می‌شود. تنها تفاوت آن‌ها در زمینه لغات تخصصی پزشکی مربوط به آزمون MSRT است. این آزمون‌ نیز از چهار قسمت شنیداری، درک مطلب به‌صورت ویرایش متون انگلیسی، واژگان و گرامر تشکیل‌شده است.

  • آزمون EPT

این آزمون مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی و مناسب متقاضیان شرکت در گروه‌های پزشکی و غیرپزشکی این دانشگاه است. در این آزمون‌، مهارت‌های خواندن و گرامر را سنجش شده و حداقل نمره قبولی در این آزمون نیز پنجاه است.

  • آزمون  UTEPT

این آزمون فقط در ایران معتبر است و توسط مرکز زبان دانشگاهی تهران برگزار می‌شود. آزمون‌های زبان انگلیسی UTEPT از واژگان، گرامر و درک مطلب تشکیل‌شده است.

  • آزمون IMAT

این آزمون مربوط به دانشگاه‌های ایتالیا در رشته پزشکی بوده که می‌بایست به همراه مدرک آزمون آیلتس 5.5 به دانشگاه موردنظر ارائه شود. در واقع چون در ایتالیا بسیاری از دانشگاه‌ها به زبان انگلیسی نیستند، نیاز به حضور فیزیکی در دانشگاه و شرکت در آزمون‌ ورودی آن دانشگاه است تا حداقل نمره کسب گردد.

Italian-Universities-Enterance-English-Exam

آزمون ورودی دانشگاه‌های ایتالیا

  • آزمون GMAT

آزمون جی مت (GMAT) آزمون برای داوطلبان تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور در رشته‌های بازرگانی نظیر حسابداری، MBA  و دوره‌های مشابه آن است. اغلب کشورها ازجمله آمریکا و کانادا علاوه بر مدارک تافل یا آیلتس، این مدرک را ضروری لحاظ می کنند. با انجام این مدل آزمون زبان انگلیسی توانایی متقاضیان شرکت در این رشته تا سنجیده و بررسی می‌گردد.

International-Accounting-and-Management-English-Exam

آزمون بین‌المللی گروه مدیریت و حسابداری

  • آزمون GRE

آزمون‌های زبان انگلیسی GRE مربوط به داوطلبان شرکت در مقاطع تحصیلی بالاتر در سطح ارشد یا دکترا بوده و موردپذیرش اکثریت کشورها همچون امریکا و بریتانیاست. این آزمون‌ زبان انگلیسی در دو سطح عمومی و تخصصی برگزار شده که هرکدام از سه قسمت verbal، quantative و analytic تشکیل‌شده‌اند.

GRE-English-Assessment-Exam

قالب تعیین سؤالات GRE

  • آزمون OET

آزمون‌های زبان انگلیسیOET آزمونی بین‌المللی است مناسب مشاغل علوم پزشکی (Occupational English Test)، به‌ویژه برای مشاغل حوزه درمان و علوم پزشکی است که توانایی زبانی افراد را ازنظر حرفه‌ای و تخصصی در این زمینه می‌سنجد.در این آزمون‌ سعی می‌شود تا مهارت شخص در مورد لغات تخصصی بررسی‌شده و توانایی ایجاد ارتباطش با افراد دیگر، بالأخص بیماران و همکاران، سنجیده شود.

کشورهایی نظیر استرالیا، نیوزیلند و سنگاپور از متقاضیان مهاجرت‌های جاب آفری می‌خواهند که مدرک این آزمون‌ زبان انگلیسی و نمره کسب‌شده و ترجمه فارسی به انگلیسی سایر مدارک را داخل پرونده‌های خود ارائه داده و حدنصاب موردنظر را کسب کرده باشند.

این آزمون‌ که مربوط به دانشگاه بین‌المللی کمبریج است، توانایی صحبت و گفتگو، ویرایش متون انگلیسی تخصصی ارائه‌شده، ایجاد ارتباط با پرسنل و کارکنان مشاغل حوزه درمان و علوم پزشکی را در زمینه تخصصی آن‌ها می‌سنجد تا بتواند غربالگری مناسبی میان متقاضیان انجام داده و به مراکز موردنظر معرفی کند.

 

این مقاله در گروه ترجمه، ویرایش، و رفع سرقت ادبی ادیت95 تهیه شده است. استفاده بدون ذکر منبع مجاز نمی باشد.

ارسال نظر


آخرین مقالات و اخبار سایت مشاهده همه اخبار و مقالات
514 تعداد کاربران
14540 تعداد پروژه ها
17 تعداد مترجمان
6452 فارسی به انگلیسی
4152 انگلیسی به فارسی
93 رضایت مشتریان
شماره های تماس : - 04136384214 09919001619
ثبت سفارش